Home » Lebih 500 gimnas serlah bakat di Vivace Dream Cup 2023

Lebih 500 gimnas serlah bakat di Vivace Dream Cup 2023

KUALA LUMPUR, 4 Sept: Kejohanan Gimnastik Vivace Dream Cup 2023 yang bermula 1 hingga 3 September lalu berjaya menarik lebih 500 peserta dari 8 negara di seluruh dunia.

Kejohanan kali kedua anjuran Vivace Dance Academy dan ditaja oleh VSchool Trend selepas penganjuran kali pertama pada tahun 2022 itu bertujuan mencungkil bakat cilik sukan gimnastik sekaligus melahirkan lebih ramai pelapis sukan tersebut pada masa akan datang.

Ketua Pegawai Eksekutif Vivace Dance Academy, Corine Beh berkata kejohonan tahun ini disertai lebih ramai peserta berbanding tahun lepas dengan hanya kira-kira 200 peserta.

“Pertambahan lebih sekali ganda jumlah peserta tahun ini menunjukkan bahawa
kejohanan ini merupakan satu saingan yang menarik dan dalam masa sama peluang peserta untuk beraksi di pentas antarabangsa yang dihakimi juri dari seluruh dunia.

“Melihat sambutan luar biasa ini, kami berharap dapat mengadakan pertandingan dengan skala besar pada tahun depan di lokasi seperti stadium dengan kapasiti lebih ramai dan kemudahan yang baik” katanya.

Vivace Dream Cup 2023 pada tahun ini menyaksikan penyertaan dari Malaysia, Singapura, Indonesia, Filipina, Rusia, Hong Kong, Taiwan dan Thailand yang berlangsung di Stadium Titiwangsa.

Sementara itu, Pengarah VKids Trend, Datuk Dr Denise Lim berkata pihaknya
terbuka untuk menjadi penaja bagi memastikan pertandingan ini mampu menjadi acara bertaraf antarabangsa dengan penyertaan lebih banyak negara lagi.

“Kami selaku penaja melihat pertandingan ini mampu melahirkan golongan pelapis dari pelbagai negara menjadi gimnas terbaik, ia adalah satu platform yang bagus yang perlu diberi perhatian dari pelbagai pihak” ujarnya.

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang hadir bagi sesi penutup dan penyampaian hadiah turut menyokong kejohonan ini wajar dijadikan acara tahunan dengan penyertaan lebih besar dari seluruh negara.

“Saya melihat Vivace Dream Cup 2023 sebagai satu platform terbaik untuk melahirkan ramai pelapis gimnas terbaik negara, seperti Farah Ann Abdul Hadi seawal umur 4 tahun.

“Saya yakin dengan sokongan dari Kementerian dan pelbagai pihak mampu mengangkat kejohanan ini ke peringkat lebih tinggi dan bertaraf global,” tambahnya.

Matlamat pertandingan ini adalah untuk membantu membina keyakinan para gimnas beraksi di pentas antarabangsa.

Selain itu, ini juga dapat membantu membina keakraban para peserta dari negara-negara lain ketika bersaing antara satu sama lain.

One thought on “Lebih 500 gimnas serlah bakat di Vivace Dream Cup 2023

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *